Boeing 737 - zoznámte sa
Sponzorované odkazy:

Hoci jeho kariéru narušilo niekoľko nehôd, Boeing 737 dnes môžeme považovať a hodnotiť ako ďalší úspešný stroj.

Výroba lietadiel
Vývoj tohto presláveného prúdového dopravného lietadla pre krátke trate začal už v roku 1964. Nasledujúci rok 1965 pripísala Lufthansa výrobu ďalších dvadsaťjeden lietadiel. Vo výrobe bolo ušetrené veľa času a peňazí vďaka použitiu rovnakej konštrukcie trupu ako pri oveľa väčších Boeingov 702 a 727. Prvý skúšobný kus vzlietol 9. apríla v roku 1967. Aj keď sa to zdá takmer nemožné, predaj tohto modelu bol veľmi nezaujímavý. Až rok 1978 sa stal zlomovým a na trh prišlo viac ako 145 objednávok. Prečo tak zrazu? Boeing dostal dve jednorazové objednávky od British Airways a od Lufthansy. Americká vláda zrušila nariadenie, ktoré bránilo malým, ale zato veľmi efektívnym aerolinkám, aby si akokoľvek konkurovali na tratiach. Išlo prevažne o regionálne aerolinky. Preto regionálni operátori zakúpili modely Boeingu 737 k zrýchleniu expanzie. Na základe toho sa traja z nich stali najväčšími zákazníkmi. Jednalo sa o USAir, Southwest a Frontier.

Varianty
Medzi hlavné varianty patrí 737–100, ďalej 737–200, do ktorého sa zmestí 124 cestujúcich. Nasleduje model 737–300, v ktorom boli k výrobe použité nové motory. Tento model je považovaný za druhú generáciu s predĺženou verziou. Varianta 737–400 je vlastne predĺžená verzia modelu 300, do lietadla sa zmestí 168 cestujúcich. Naopak 737–500 je skrátená verzia 300 a celkom sa do lietadla zmestí 132 cestujúcich. Tretia generácia lietadla je model 737–600. 737–700 je predĺžená verzia 600 a celkom sa do lietadla zmestí 149 cestujúcich. A ako posledný model bol skonštruovaný model 737–800, kam sa zmestí už 189 cestujúcich.

Fenomenálny úspech dosiahol až model 737–200, ktorý ďalej pokračoval vo výrobe modelov 300, 400, 500 a 600. Pokročilý model lietadla sa stal veľmi obľúbeným hlavne pre zákazníkov z „tretieho sveta“. Letecké dopravné spoločnosti na Strednom a Ďalekom východe, aj v Afrike a Latinskej Amerike sa čoskoro stali členmi rodiny operátorov vybavených práve týmito lietadlami. Pokročilý model Boeing 737 vyzeral ideálne, pretože mal 130 miest.


Rozpoznávacie znaky
Boeing 737 je dolnoplošné lietadlo so šikmým krídlom, má dva prúdové
motory s dlhými úzkymi motorovými gondolami pod krídlami. Lietadlo má
pomerne krátky, ale tučný trup.
Posádka lietadla 737–400 je trojčlenná. Dosahuje maximálnu rýchlosť
925 km/h. Maximálna letová hladina činí 11 900 m, maximálny dolet
4265 km.
Rozpätie krídiel je 28,35 m, dĺžka lietadla 30,50 m a výška 11,30 m.
Celková hmotnosť Boeing 737–400 činí 52 390 kg.

Článok Boeing 737 - zoznámte sa bol publikovaný 23. prosince 2012 v 11.00 v rubrike Lietadlá. Autorom článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pre diskusiu slúži komentáře (0).
Podobné články
- Nadzvukové lietadlo - Concorde 13.12.2012 10.30
- Najrýchlejšie lietadlo sveta - čo takto sa preletieť? 26.12.2013 06.15
- Lockheed Martin L-1011 TriStar – lietadlo jordánskeho kráľa 12.02.2013 10.00
- Airbus A300 09.01.2013 07.30
- Cessna CJ4 29.01.2013 07.30
Top 10
- Invia, cesta k letenkám do sveta
- Letisko Varšava, najrušnejšie letisko v Poľsku
- Letový dispečer - o koho sa vlastne jedná?
- Washington airport - jedno z najrušnejších letísk USA
- Duty free shopy na letiskách
- Airbus A330
- Batožina do lietadla - odbavená a príručná batožina
- Príručná batožina do lietadla
- Boeing 767
- Ako prečkať zdĺhavé čakanie na letisku?
Tagy
lietadlá spoločnosť letisko duty free Francúzske letiská Boeing letenky lietanie Airbus lietadlo